Wednesday, July 27, 2011

19 Pandai pinjam tapi tak qeti nak bayaq balik!!

Assalamualaikum..

[Hari ni entry speechless bukan wordless]

Marah betul aku dengan orang yang dah bekerja, beranak pinak tapi liat nak bayar hutang! kalau tak menyusahkan hidup orang lain takpe, ni penjamin yang jadi mangsa sekali..hutang dari 11 ribu dah jadi 15 ribu..kalau bayar cepat-cepat takdela melambung tinggi hutang tu..


Kalau dah pinjam pandai-pandai la bayar balik..tak kesian ke kat penjamin? diorang sanggup jadi penjamin, tolong dapatkan pinjaman, nak menyusahkan diorang plak..duit gaji beribu-ribu, bukan ade anak pun nak tanggung, setakat bayar sebulan seratus pun liat? 

Aku kalau nak jadi penjamin sesape nanti memang aku selidik habis perangai orang tu cane, tak kire la sedare sendiri pun, kalau tau jenis macam ni memang tak nak aku jadi penjamin..

Korang ade hutang? tak kire la hutang sesape pun, bayar la cepat....

♥ Thanks for reading!~ Have a nice day ^_^ ♥

19 bijik anggur:

~Sya~ said...

geram gak ngn abg sdr yg meminjam..tp every month bank call kita sbg penjamin...huh

Bro ahmad said...

bayarlah hutang untuk elak blacklist..lagi pun islam mengalakkan kita bayar hutang kan?

Fariza said...

at least byrlah sikit kan dr x bayar.
hutang kat dunia ni boleh lari2, nanti di akhirat mana nk lari.
biarlah tinggi nilai, janji kita ada niat nk byr sedikit demi sedikit. Allah maha mengetahui ;)

Diana @ bilakukatacinta said...

wanie..wanie...wanie..sabar dear..hehe..terasa sis yg tak pernah bayar ptptn..Ptptn tuk diploma tangguh pasal sambung degree...pastu pas degree baru nak keje...dpt master tangguh agi...Hehe...sedap2 sambung master...kena amik master lain pulak... Maka, sampai ke sudah sis tak bayar sesen pon lg..Sbb fixed income takde..yg ado wit elaun jek.. Ramai kwn2 sis cam gitu..So, kekdang org tak bayar balik ni byak sebab...

marina anakcikbob said...

aku kalau org tanya, aku cakap je aku xlayak jd penjamin. hikhikhik..

aTy _faRed~ said...

akak kalau soh jadi penjamin.. seratus kali akak pikir pon belum tentu akak nak jadi..bukan keji tapi tak mi nyusahkan diri satu hari nanti..:)

anis aneesa said...

ahahaha..dasat2..itu hutang ptptn ke?anis mmg ade hutang ptptn pon..utk yg diploma nie..kali nie utk degree pown mntak ptptn ag,tp nk bwat yg terbaek utk dpt first class spaya nnt xyah byar blik htang tu,jz byar utk dploma jerp..aminnn...byk tu nk kna byar..=.="

syrupmasin said...

amboi garang haih hang kak..takot chek..haha..errr..hebat ta loghat uthara aku kak??

Wanie said...

Diana

akak! haha..akak tak keje lagi takpela..ni org yg wanie maksudkan dah keje lebih 10 tahun..lagi satu ptptn mmg org liat nak bayar kan..yang ni bkn pinjaman ptptn..die pinjam ngan lembaga biasiswa negeri kedah

Bui Junaidi said...

adeh2..byk nya hutang tu..
hutang ni dh mcm satu kemestian kan..huhu

Fathiah Hamim said...

naseb baek saya tak apply ptptipu dan lain2 jenis pinjaman

RuSyDi said...

bahaya jadi penjamin ini..silap2 penjamin bole diisytihar bankrap sbb peminjam tue x bayar hutang..

meaw said...

wakakakakaka,meaw dah keje tapi tatau nak bayar bila,kalau boleh ASAP la.. tak la samapi ke cicit t baru abih hutang ni,hehe

azwa amani said...

ni betul2 marah ni...

cucu umie said...

bayar jgn tidak bayar..kecian dekt penjamin nty dia jadi mangsa plak..aishhh

ILA HonEyBuNNy said...

hehehe..

ila xbayar lagi xhabis g study..tapi mama susruh bayar dah sikit2...tgu habis stdy la tahun ne dlu..ngeh3..

Puan Kutu said...

itu yg bahayanya jadi penjamin..tak berani jadi penjamin sesapa buat masa skang..:)

caliph shuriken said...

klau kes jamin utk sdara sendiri ni mmg leceh.. diorg biar kita yg settle kn, huh...

Miss Lalunn said...

teringat utangg time dip kat PTPTN , ni nk smbungg lagik perghh melambak utangg hokhokhok T_T