Monday, November 21, 2011

15 Resepi Yee Mee Sizzling Simple

Assalamualaikum...

Dah lame tak buat yee mee sizzling, petang ni saje nak asah bakat, macam lame lak aku tak masak..haha..sebelum ni aku dah pernah share resepi yee mee sizzling..
boleh usha sini --> Resepi Yee Mee Sizzling

Kalau sebelum ni aku gune sawi, cendawan butang, fishcake dan fishball, tapi kali ni sume bahan2 tu takde, aku ganti dengan ketam, telur goreng (pun boley?haha) dan lobak merah..

Resepi kali lebih kurang je dengan resepi dulu tapi kali ni aku modified sikit:

[1] Bawang putih - 5 ulas [2] Bawang merah - 2 ulas [3] Sos tiram - 5 sudu [4] Kicap pekat - 2 sudu 
[5] Kicap cair - 7 sudu [6] Sos cili - 1 sudu (satukan 3, 4. 5 dan 6)
[7] Cili kering - 5 batang [8] Tomato - 1/2 biji [9] Lobak merah - 1 batang 
[10] Ketam - 10 ketul [11] Lada hitam (tumbuk sampai halus) [12] Kiub pati ayam [13] Minyak bijan
[14] Air - <1liter [15] Tepung jagung - 2 sudu besar

*Yee Mee sizzling ni high salt <-- hipertension patient elakkan ok.. 

Tumis 1, 2, 7 dan 11 dengan minyak besa..lepas dah wangi baru masuk sume bahan-bahan yang lain..
Lobak merah dan ketam aku rebus asing, nanti air rebusan tu campur la dengan kuah sizzling..


Selamat menjamu selera :) sedap dimakan dengan anggur cili padi ^_^

♥ Thanks for reading!~ Have a nice day ^_^ ♥

15 bijik anggur:

Juliet_iRa~" said...

guna mee sanggul ek wanie?heee

Lea Isnawi said...

wahhhh buatkan utk lea satu!

Norlida Ramli said...

wahhhhh...
nmpk sedap la...
terer la wanie masak..hehe

psssttt..dh leh kawen tu!
calon dh ada!hehe :p

Yana Houry said...

alamak wanie!! ni yang terus lapar ni...

PinQib said...

sorry sbb tulisan biru tewwww
;0

hihi... tuto sket please

Hee.. jengok.. selamat bercuti. Musim hujan sejok sekali.. ;)

Ezad Skytech said...

wahhh..nampak sedap pulak...boleh la try buat nanti...hee~

wachak said...

kena makan dalam kuali sizzling tu,
baru manthob ... hik33

Cik Azizah said...

sedapnya nampak! nak 1 pinggann wanie!!

penmerah said...

waa ade resepi lak.besttt

ILA HonEyBuNNy said...

sedappnya...

ila makan magie ja neh....ila xtgk bola wanie..baru balik exam....

sakit kepala2 neh.....sob3...T_T

caliph shuriken said...

kurier satu pinggan ^^

LiLy @ MumMyQiStInA said...

sedapnye wanie..
pandai wanie masak..
boleh cuba resepi ni nanti..pernah makan jer..tapi tak pernah buat.. ^^

aisya said...

suke yee mee sizzling ni, tp xpernah terfikir plak nk buat sendiri.. hehe

najihah sahami said...

waaa..umi mish biasa guna spaghetti...pape pun, caya la wanie. semua pandai. hebattt!

Puan Kutu said...

mantop..pandai anak dara nie msk..:)