Monday, September 12, 2011

45 [AURAT WANITA] Korang tutup aurat tak?

Assalamualaikum... 

 
Bagi yang Islam kite semua tau kan aurat perempuan adalah seluruh anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah, tapi kite tutup tak aurat kite?? (bagi perempuan)

Sabda Rasullullah SAW: 
“Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaidh, tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah sahaja”  
(Riwayat Muslim dan Bukhari)


Sebelum menegur/menasihat orang lain, kite kena perbetulkan diri sendiri dulu, ye tak?
aku bukannye seorang yang alim dalam menutup aurat tapi aku ingin berubah..
jangan cakap nanti lepas kahwin, nanti lepas ade anak atau nanti dah tua baru nak berubah..
bertindak sekarang, kite tak tau bile nyawa kite akan diambil..
harap takde yang tersentap dengan entry ni, tujuan aku untuk sedarkan korang..
same-same la kite berubah menjadi seorang ISLAM yang sempurna..  

Dari firman Allah SWT, ertinya :
"Hendaknya mereka itu melabuhkan tudungnya sampai ke dadanya, dan janganlah kamu mendedahkan aurat dan perhiasan kamu kecuali apa yang terzahir." 
(An-Nur: 31)

Tutup aurat bukan sekadar tutup tapi pakaian tak boleh ketat, singkat, nipis/jarang..
sekarang ni banyak fesyen tudung yang pelik-pelik (nampak leher, sanggul tinggi)
kalau nak pakai boleh tapi biar kena dengan tuntutan ISLAM :)
Untuk orang yang nak menegur lak, tegurlah dengan baik dan berhikmah..
sape pun takleh terime teguran yang kasar atau menghina..
boleh rujuk sini --> Ustaz Zaharuddin (lebih terperinci mengenai aurat seorang wanita) 

 Menutup aurat jugak salah satu ujian Allah, 
semoga kite semua sedar dan taat dengan perintah-NYA

Firman Allah SWT, ertinya:
"Dijadikan hidup dan mati adalah untuk menguji siapakah yang terlebih baik amalannya
(Al-Mulk : 2)

♥ Thanks for reading!~ Have a nice day ^_^ ♥

45 bijik anggur:

muhamad hanif said...

tutuplah aurat sebelum anda ditutupkan.


=)

shida'R said...

setuju entri yg nih :)
nice sharing fir~

~~Ticer Wann~~ said...

menutup aurat memang wajib... bila wajib= ikut dapat pahala tinggal dapat dosa... so sama-sama kita menutup aurat bukan membalut aurat :)

CIK PARO! said...

sama2 lah kite tegur menegur..

cik sakdi said...

tutup belum sempurna lagi le kak. huhu

ainaa said...

nice entry. sekarang diri sendiri pun rasa terikut2 dengan trend. malu dekat diri sendiri dan Allah

A-Chik said...

diharapkan golongan perempuan diluar sana yang masih belum menutup aurat/tutup aurat ala kadar akan insaf bile bace entry ni..entry yang bagus.

H.J said...

tersentap saya...hurm..

Ujie said...

Saya masih dlm proses "TUKAR". BLouse & tshirt dh tukar yg labuh, tudung jarang semua dh simpan..stokin je blm dpt praktik betul2.

Smoga sama2 kita berusaha ke arah lebih baik!

ainakhani said...

thanks... aina ni pun tengah usaha menutup kaki.. kadang2 pakai stokin.. kadang2 tak.. haih ;(

abah khalisha said...

sekrang jd trend pakai tudung tapi baju ketat tak pun kontot..tunduk je nampak underwear..kadang-kdang tu tknak tengok tp dah bg tengok kita tengok je lah kan..seluar pakai ketat..adehhhhh..renung-renungkan

Fariza said...

ilmu harus dicari di dunia.
semoga ada manusia di muka bumi ini menutup aurat pd zaman yg mencabar. :)
teguran juga harus secara halus kan

Hime said...

lengan pun org selalu wat endah tak endah.pakai bju long sleeve tp dilipat smpai siku.kdg2 pakai yg 3/4 je.shawls pn byk yg distylekan dgn singkat smpai nmpk dada.bgus entry mcm ni.dpt ingatkan diri sndiri jugak

kotak bulat said...

ad doodle tu..cun la.. :)

Zefa NorAsmara said...

Bagus n3 ni wanie.. ingat mengingati sesama kita.. :D

apik pehe said...

betol2..seksa batin si lelaki..hehehe

meaw said...

aurat sekarang ramai yang perlekehkan ..tq tau wanie ingat mengingati :D

anamizu said...

betol3..
nak menegur mesti kene ade caranye :)

Bui Junaidi said...

syukurlah kak bui lama dh tutup aurat ni..cuma ada byk lagi kekurangan lah yg perlu diperbaiki..

Bro ahmad said...

betul tu wanie..untuk kaum perempuan

shedameor said...

betol tuu :) bila la nak berubah sheda ni. hehe

diana said...

setakat ni ramai yang buat entry
kata nak menegur kena dengan cara yang baik..
tapi tak dinyatakan contoh yang baik tu cemana??
sebab nya orang kita ni kalau pun nasihat tu dah cukup baik,lembut tapi dia tetap kata kasar...

contoh gini la...

A:pakai la tudung..rambut tu kan aurat wanita..

B:nak nasihat ada caranya...

A:apa cara nya?

B:nasihat la dengan lembut..

A:?????

tak cukup lembut lagi ka tu???

Nur Farah Hani said...

soalnya sekarang wanie bab2 aurat jadi senditip pade y tak emmahmi.. uhuhu.. just pray pade sesiapa y belum terbuka hati untuk buat.. fara sendiri pun hopefully one days dapat tutup aurat ngan sempurna.. :D

Anif Abdullah| AA said...

betui2..tgurlah secara baik :)

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Thx wanie saling memperingatan.. Insyaallah..moga kita sama2 sedar & moga apa yg kita lakukan akan diterima olehNYA..

Mrs.Yie said...

bukan setakat rambut je aurat wanita ni..suara pun aurat.. :) cantik dudel wani buat untuk entri ni..menarik perhatian dan kena ngan entri..hehe

yayath said...

jom muhasabah diri kita:)~~

sifu im said...

sokong dngn entry kakak yg ni..aurat cukoplah utk suami kita je

visitme@FaTiN cOrNeR said...

tutuplah aurat dgn sempurna..hehe..

nice tazkirah..

najihah sahami said...

serius dari hati mish. susah sangat kita nak berubah ke arah lebih baik kan.

syuzi syofia said...

syuzi mmg sntiase jage aurat...sbb tu bile bli tudung or pki shawl.. syuzi akan pastikan labuh smpi MENUTUPI DADA.. camtu jgk dgn baju.. syuzi akan pastikan MENUTUPI PUNGGUNG... (^___^).. bj syuzi pn xde yg ketat2... sume longgar2...

A retarded kitty said...

macam mana dengan aurat kaki eh? selalaunya kita ni kan pakai selipar je tapi kan saya tengok budak sekolah agama semua pakai kasut tutup atau pakai stokin. berdosa jugak la kan kiranya bila kaki tu kita biar bare aje.

Asyila Zainuddin said...

thx ye peringatkan.. :)

::budak:: said...

yup, same lah kite..aku pun tgh dlm proses mematuhi sgl tuntutan itu krn ajal dan maut ditgn Tuhan..thanx sbb mengingatkan..may Allah bless us all..ameen (^.^)

yui92 said...

masalahnya bila ada yg tegur pun xmau dengar... apa hikmah yg dia nak pun xtawlah

Puan Kutu said...

Tutup aurat yg sempurna memang agak ssh terutama manusia zaman skang yg teknologinya canggih n fesyennya yg pelbagai..:)

merahitujambu said...

thanks peringtkan..

Diana @ bilakukatacinta said...

waaa..belog wanie berwajah baruuu..ahkak lame tak singgah sini... zComey...


tul tu wanie..marilah kita saling mengingatkan...menegur biar ikhlas dan berhikmah..

nelly said...

sangat setuju !!

iMBobo said...

alhamdulillah skrg ni ramai kwn2 dah mula bertudung.. :)

Lynn said...

Alololo~..comelnyer doodle tu..kih3..Alhamdulillah lin masih menutup aurat..^_^

Mya said...

thanks atas peringatan =)

ILA HonEyBuNNy said...

jom tuutp aurat....semoga terjaga aurat kita....;-)

rindu kt wanie...ila skrg jrg BW...busy....sob3..

syrupmasin said...

err..utk laki kak :D

AIEN NOT ALIEN said...

tutup aurat, nice entri...

terpikat dengan doodle sifu wanie..makin hebakkkk... ^_^"